پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261941
نظام سلامت کشور به ۱۵۰ هزار نيروي پرستاري نياز دارد
تاریخ انتشار : 1402/09/01 09:34:36
نمایش : 420
رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، خواستار تدوين برنامه ملي از سوي دولت و مجلس به منظور ارتقاي شغلي پرستاران شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عليرضا زالي، در مراسم بزرگداشت روز پرستار و ولادت حضرت زينب (س) در دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، به بيان افق‌هاي فراروي دانشجويان پرستاري و وضعيت اين رشته در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر قريب به ۲۹۰ هزار پرستار در کشور وجود دارند.

وي، تعداد کادر پرستاري فعال در انگلستان به عنوان يکي از کشورهاي پيشرو در آموزش پرستاري را ۶۹۰ هزار نفر و تعداد پرستاران مشغول به کار در آمريکا را ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان و در ادامه بر ضرورت ارتقاي جايگاه فعلي کشور از نظر استفاده از ظرفيت‌هاي پرستاري تاکيد و افزود: بايد فاصله تعداد پرستاران نسبت به جمعيت، به استاندارد جهاني نزديک تر شود.

زالي با بيان اينکه براي رسيدن به حداقل استاندارد جهاني از نظر تعداد، بايد ۱۵۰ هزار پرستار جذب نظام سلامت شوند، گفت: مجموع دانشجوياني که سالانه به عنوان پرستار فارغ‌التحصيل مي‌شوند، بين ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر است.

وي با بيان اينکه پرستاري يکي از فرسايشي‌ترين مشاغل حوزه سلامت است، فشار مضاعف به پرستاران را يکي از آسيب‌هاي کمبود نيروي پرستاري در نظام سلامت عنوان کرد.

زالي با اشاره به تصاعدي بودن فرسايش شغلي پرستاري در طول زمان، بر ضرورت برنامه‌ريزي براي کاهش فشارهاي شغلي و افزايش درآمد پرستاران تاکيد کرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي خطاب به دانشجويان تاکيد کرد: افق‌هاي پيش روي پرستاري در دنياي امروز با گذشته تفاوت زيادي کرده و پيش‌بيني مي‌شود تعداد زيادي از پرستاران در کشورهاي اروپايي تا سال ۲۰۲۵ در مقطع DNP فارغ‌التحصيل شوند.

زالي، بحث‌هاي بين رشته‌اي، انشعابات جديد تخصصي و فوق تخصصي و نقش پرستاران در مسائل اجتماعي و توسعه خدمات مراقبت در منزل با محوريت پرستاران را بخش ديگري از افق‌هاي پيش روي رشته پرستاري عنوان کرد.

وي، دانشجويان پرستاري دانشگاه را آينده‌سازان و معماران نوين پرستاري در کشور توصيف کرد و گفت: هم اکنون بزرگ‌ترين عنصر انساني مراقبت از سلامت در ايران را پرستاران با سهم ۳۷ درصدي خود تشکيل مي‌دهند.

زالي با تاکيد بر اهميت علاقه قلبي به حرفه پرستاري در ميزان مطلوبيت خدمات پرستاري، نقش پرستاران را در زدودن آلام بيماران بسيار پررنگ توصيف کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html